İş Kazası ve Meslek Hastalığı Maaşı Nasıl Alınır, Şartları Nelerdir?
İş kazası veya hastalığı durumunda maaş alma şartları SGK (Sosyal Güvenlik Kurumu) tarafında belirlenen 5510 sayılı kanuna göre açıklığa kavuşmuştur. Sigorta sahibinin kazadan hemen veya bir süre sonra bedenen veya ruhen engelli durumuna gelmesi 5510 sayılı Kanunun 13. Maddesine göre “iş kazası” olarak tanımlanır.
Kanuna göre sigorta sahiplerinin ölümü durumunda maaşın hak sahiplerine bağlanması olasıdır. Sürekli İş Göremezlik Raporları; iş kazası geçirmiş veya meslek hastalığı bulunan kişilere SGK tarafından verilen raporlardır.
İş kazası geçiren sigortalı kişilerde iş göremezlik oranı %10 ve üzeri ise tam teşekküllü hastanelerden iş göremezlik raporu alabiliyorlar. Meslek hastalığına yakalanan hastalara da rapor verilmektedir. Aynı zamanda iş kazası geçiren veya meslek hastalığına yakalanın sigortalı kişilerin tedavi masrafları SGK tarafından ödenir.
Bir Olayın İş Kazası Olmasının Şartları;
Yaşanan bütün kazalar iş kazası kapsamına girmez. Kazaların iş kazası olması için gerekli kılınan şartlar;
Sigortalı kişi iş yerinde bulunuyorsa,
İşveren sebebiyle sigortalı kişi kendi hesabından ve adından bağımsız olarak çalışıyorsa,
İşveren tarafından iş yeri dışına gönderilip o anda asıl işini gerçekleştiremiyorsa,
Emziren sigortalı bir kadın işçi, çocuğunu emzirmek için zaman ayırıyorsa,
Sigortalı kişinin, işvereni tarafından sağlanan bir taşıtla gidiş geliş yolculuğu sırasında,
İş kazası Bağ-Kur çalışanı bir işçinin kendi adına olan ve kendi hesabı ile yürütülen bir iş sırasında olan kazalar “iş kazası” olarak tanımlanır.
Bu şartları sağlayan sigortalı kişiler SGK tarafından iş kazası ve meslek hastalığı maaşını alırlar. Ancak iş kazası sırasında olan hasar ve meslek hastalıkları, devlet hastaneleri tarafından belirlenip SGK’nın Kurulları tarafından doğrulanarak iş göremezlik oranının hesaplanması gerekir. Aynı zamanda sigortalı kişilerin sigortalı olması yetmeyip bunun üzerinden belirli bir sigortalık süresinin geçmesi gerekir.
İş Kazası ve Meslek Hastalığı Maaşları Nasıl Hesaplanır?
SGK tarafından verilecek olan maaşın hesaplanması yapılırken öncelikle geriye doğru üç ay sigorta priminin temel kazancı hesaplanır. Maaşın hesaplanması sırasında iş gücü kaybı oranının ve sigortalı kişinin kusuru da hesaba katılır. Bu hesaplamalar yapıldıktan sonra son tutar, sigortalı kişinin aylık maaşının %70’i olarak hesaplanır. İş kazası sonucunda bakıma muhtaç kalan kişiler için verilecek maaşın oranı %100’e kadar çıkabilir.
İş Kazası Maaşı Başvurusu İçin Gerekli Olan Belgeler Nelerdir?
Başvuru için gerekli olan bütün belgeler tam olarak teslim edilmelidir. Aksi takdirde başvuru süresi uzar. Başvuru yapmak için SGK’nın hazırladığı tahsis talep dilekçesini doldurmak gerekir. Başvuru yapmak için gerekli olan belgeler;
Sigortalı kişinin bir adet belgelik fotoğrafı,
İlk işe giriş raporu;
İş kazası ve meslek hastalığı bildirim belgesi,
Kanuna göre iş kazası olduğuna dair kanıt belgesi / sigortalı kişinin meslek hastalığını kaptığı çalışma yerinin şartlarını net olarak belirten raporlar,
İş kazası veya meslek hastalığı olduğunun mahkeme tarafından kabul görüldüğüne dair belgeler,
Çalışır/çalışmaz raporu,
Geçici iş göremezlik ödeneği belgesi,
İş kazası veya meslek hastalığı sonrasında sigortalının başvurduğu sağlık kurumlarından alınan raporlar,
Sigortalının son durumunu gösteren sağlık kurulu raporları gerekir.
Bu belgelerin eksiksiz teslimi sonrasında başvuru gerçekleşir. Belgeler tam değil ise başvuru ertelenir veya iptal edilir.
Comentarios